راهنمای خرید کالا های استوک

علی میرمسیب
آخرین بروز رسانی: 30 تیر 1403
بدون دیدگاه
10 دقیقه زمان مطالعه

راهنمای خرید کالا های استوک:

امروزه خرید کالاهای استوک در بازار ایران به محبوبیت فراوان رسیده است، قیمت مناسب این کالا ها و کیفیت ساخت بسیار بالا گزینه های طلایی برای خرید این نوع محصولات محسوب می شوند.

باید توجه داشت که کالا های استوک در ایران به کالا هایی در رده بندی های مختلف گفته می شود که از نظر کارکرد هم تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند اما در لغت به همه ی این نوع کالا ها ، کالا های استوک گفته می شود. در ادامه با برخی از انواع کالا های استوک آشنا می شویم.

راهنمای خرید کالا های استوک

کالا های استوک اوپن باکس | Open Box :

کالا های اوپن باکس (Open Box) به کالا هایی اطلاق می‌شود که بسته‌ بندی اصلی آنها باز شده است اما هنوز به عنوان محصول جدید و سالم قابل استفاده می‌ باشند. این نوع کالا ها معمولاً به دلایل زیر به حالت اوپن باکس در می‌آیند:

 

  1. برگشتی از مشتریان: مشتریان ممکن است کالایی را خریداری و سپس به هر دلیلی (مثل عدم تطابق با نیازها، تغییر نظر، یا حتی مشکل جزئی در محصول) آن را بازگشته باشند. این کالا ها پس از بررسی و تایید سلامت دوباره به فروش می‌رسند.
  2. آسیب به بسته‌ بندی: بسته‌ بندی بعضی از کالا ها ممکن است در حمل و نقل یا در انبار آسیب ببیند، اما خود محصول کاملاً سالم باقی بماند.

 

کالا های استوک نمایشگاهی :

کالا هایی که در فروشگاه‌ ها به عنوان نمونه‌ های نمایش داده شده استفاده می‌ شوند، این نوع کالا ها پس از باز شدن جعبه در مکان های عمومی برای نمایش ویژگی ها و مشخصات ظاهر در دسترس کاربران قرار می گیرد.

استوک های نمایشگاهی از نظر سخت افزاری کاملا سالم بوده و مدت زمان کمی در نمایشگاه ها برای نمایش ویژگی ها ظاهری محصول به بازدیدکنندگان استفاده شده است اما به دلیل استفاده های کاربران ممکن است از نظر ظاهری دارای خط و خش جزئی باشد که در رتبه بندی (گرید بندی) توسط فروشگاه ها مشخص می شود.

 

کالا های استوک کار کرده و دست دوم:

کالا های کارکرده یا دست دوم به کالا هایی گفته می شود که توسط کاربران خریداری شده و مدت زمان طولانی در دسترس خریداران قرار گرفته است . این نوع کالا ها اصولا کالا هایی هستند که توسط شرکت های سازنده توقف تولید شده اند و مدت زمان زیادی از تولید آنها گذشته است . این نوع کالا ها در دو دسته ی کالا های استوک اروپایی و استوک ایرانی دسته بندی می شوند.

 

کالا های استوک اروپایی : توسط شرکت های خارجی برای کاربران خارج از ایران تولید می شود که همین امر باعث می شود این محصولات به صورت فابریک فاقد زبان پارسی باشند به عنوان مثال درکیبورد های استوک اروپایی حروف فارسی بر روی کیبورد حک نشده است.

 

کالا های استوک ایرانی : به درخواست ایران این نوع کالا ها تولید می شوند و جز کالا های وارداتی دسته بندی می شوند .این نوع کالا ها از کیفیت مونتاژ کمتری نسبت به کالا های استوک اروپایی برخوردارند از این رو کالا های استوک اروپایی طرفداران بیشتری نسبت به کالا های استوک ایرانی دارد.

 

کالا های استوک تعمیری:

کالا هایی که به دلیل مشکلات جزئی در دست نمایندگان یا تعمیرکاران قرار گرفته و پس از تعمیر یا تعویض قطعه ی خراب برای فروش گذاشته می شوند .این نوع کالا ها در رده ی آخر کالا های استوک قرار می گیرند و فروشنده موظف است وضعیت کالا را به اطلاع مشتریان برساند.

این نوع کالا ها گاها اعتماد مشتریان را نسبت به خرید کالا های استوک از بین می برند و عده ای با ترس خرابی این نوع کالا ها و شک به کیفیت بسیار پایین قطعات تعویضی از خرید کالا های استوک صرف نظر می کنند.

 

چگونه می توان کالای استوک معتبر خریداری کرد:

بهترین کالا های استوک ، کالا های استوک اوپن باکس و کالا های استوک نمایشگاهی است . اصولا کالا های استوک بدون خط و خش و در حد آکبند در دسته ی کالا های استوک اوپن باکس دسته بندی شده و کالا هایی با خط و خش جزئی بر روی بدنه جز دسته کالا های استوک نمایشگاهی قرار می گیرند.

مزیت این نوع کالا ها در این است که نسبت به کالا های مونتاژ شده ی چینی کیفیت بالاتری داشته و قیمت پایین تری را نسبت به کالا های نو دارا می باشند. برای خرید این دسته کالا ها موارد مهمی باید رعایت شوند تا کالا های استوک تعمیری به جای کالا های نمایشگاهی و اوپن باکس به مشتریان فروخته نشود.

در زیر فاکتور های مهمی که مشتریان برای خرید کالا های استوک باید رعایت کنند نوشته شده است.

فروشگاه معتبر:

مهم ترین عامل در خرید کالا های استوک ،اعتماد مشتریان از صداقت فروشگاه است . فروشگاه هایی که کالا های استوک را به فروش می رسانند موظف اند از صحت سلامت دستگاه آگاهی یافته و تمام جنبه های بررسی شده را به صورت شفاف به مشتریان خود انتفال دهند.

فروشگاه نئووایز با استخدام تیم فنی و پشتیبانی معتبر خود به صورت تخصصی تمامی کالا های استوک را بررسی نموده و به صورت شفاف خدمت مشتریان خود بیان می کند.

 

گرید بندی:

کالا های استوک بعد از دسته بندی باید توسط فروشگاه طبق معیار های فروش گرید بندی شوند و خدمت مشتریان این گرید بندی ها عنوان گردد. در آخر این مقاله به راهنمای گرید بندی کالا های استوک می پردازیم.

 

خرید حضوری و پشتیبانی اینترنتی:

بهتر است فروشگاه هایی که از آن ها کالای استوک خریداری می شود ، قابلیت خرید حضوری هم داشته باشند تا در صورت ایجاد هر گونه اتفاق فروشگاه جوابگوی مشکلات باشد.هرچند فروشگاه های اینترنتی که در بستر وب فعالیت می کنند هم باید دارای نماد اعتماد از وزارت صنعت و معدن بوده و در خصوص کالا های استوک مشتریان را از وضعیت ظاهری مطلع سازند ، همچنین فروشگاه ها باید امکان خدمات پس از فروش را در عملکرد های خود داشته باشند.

 

مرجوعی کالا:

فروشگاه ها برای کالا های استوکی که به صورت اینترنتی به فروش می رسند . باید شرط 7 روز ضمانت مرجوعی را پذیرفته و کالای استوکی که به صورت اینترنتی به فروش میرسد باید 7 روز ضمانت بازگشت داشته باشد در خرید های حضوری این ضمانت به 24 ساعت می رسد . در صورتی که فروشگاه نئووایز چه به صورت حضوری و چه خرید اینترنتی برای کالا های استوک ضمانت مرجوعی 7 روزه دارد.

 

گارانتی کالا:

بهترین فاکتور اعتماد از یک خرید مطمئن گارانتی دار بودن کالا های استوک می باشد. این گارانتی نشان دهنده اعتبار کالا های استوک بوده و اطمینان فروشنده را از فروش کالا های خود برای مشتریان به ارمغان می آورد . فروشگاه نئووایز با همکاری فروشگاه رایانت سرویس که یکی از معتبر ترین شرکت های نمایندگی کالا های استوک است.کالاهای استوک خود را با 6 ماه گارانتی رایگان به فروش میرساند که این گارانتی با پرداخت هزینه ی بسیار کم قابل تمدید می باشد.

برای اطلاع از خدمات این شرکت می توان به سایت رسمی شرکت رایانت سرویس مراجعه کنید.

 

چه مواردی را در خرید کالاهای استوک باید بدانیم:

  1. کالا های استوک در هنگام فروش فاقد جعبه می باشد.
  2. کالا های استوک فاقد لوازم جانبی بوده و لوازم مورد نیاز باید به صورت جداگانه برای این نوع کالا ها خریداری شود.
  3. کالا های استوک ممکن است فاقد زبان فارسی در قسمت های مختلف باشد.
  4. کالا های استوک برای فروش نیازمند فاکتور معتبر از فروشگاه ها می باشند.به عبارتی فاکتور ارسالی از فروشگاه ها به عنوان سند قابل استفاده است.
  5. کالا های استوک ممکن است که نسبت به کالای اورجینال همان محصول با مشخصات متفاوتی قابل عرضه باشد.

 

 

گرید بندی کالا های استوک: (قوانین و ضوابط فروشگاه نئووایز)

کالا های استوک با توجه به وضعیت ظاهر و سلامت سخت افزار در دسته های متفاوتی قرار می گیرند که عنوان این رتبه بندی ها وضعیت دستگاه را به طور مختصر برای مشتریان بازگو می کند. برای گرید بندی کالا های استوک بیشتر از حروف انگلیسی استفاده می شود.هرچند طبقه بندی و نماد گذاری این کالاها بیشتر سلیقه ای است و بر عهده ی فروشنده می باشد و قوانین یکپارچه و جامعی برای گرید بندی کالا های استوک هنوز در ایران وحود ندارد. در ادامه راهنمای گرید بندی فروشگاه نئووایز را مشاهده خواهید کرد.

گرید بندی فروشگاه نئووایز

گرید ++A:

این کالا ها از نظر ظاهری معمولا بدون خط و خش یا دارای خط و خش جزئی و بسیار کم در قسمت های غیر مهم کالا می باشد

از نظر سخت افزاری این نوع کالا ها در سلامت کامل بوده و فاقد هیچ گونه مشکل یا قطعات تعویضی می باشد.

گرید +A:

این کالا ها از نظر ظاهری دارای خط و خش هایی بسیار ریز در قسمت های غیر مهم کالا می باشد که در نگاه اول قابل مشاهده است.

از نظر سخت افزاری این نوع کالا ها در سلامت کامل می باشد . ناگفته نماند که صفحه نمایش هایی که زیر 5 پیکسل سوختگی داشته باشند در این گزینه ،دسته بندی می شوند.

 

گرید A:

این کالا ها از نظر ظاهری دارای خط و خش هایی بزرگ یا زیاد در قسمت های غیر مهم یا خط و خش های جزئی و کم در قسمت های مهم می باشند.

از نظر سخت افزاری این نوع کالا ها دارای شرایط استیبل یا مشکلات بسیار جزئی و غیر مهم می باشند. مانیتور های استوکی که بین 5 تا 10 پیکسل سوختگی داشته باشند یا در قسمت کوچکی هاله ی رنگی یا رنگ پریدگی جزئی داشته باشند در این رده دسته بندی می شوند.

 

گرید B:

این کالا ها از نظر ظاهری دارای خط و خش هایی بزرگ یا زیاد در قسمت های غیر مهم یا خط و خش های بزرگ یا زیاد در قسمت های مهم می باشند.

از نظر سخت افزاری این نوع کالا ها دارای مشکلات کوچکی می باشند که در کار با این نوع محصولات کاملا قابل مشاهده است . مانیتور های استوکی که بالای 10 پیکسل سوختگی داشته باشند یا دارای هاله ی رنگی یا رنگ پریدگی  باشند در این رده دسته بندی می شوند.

 

گرید C:

کالا هایی که دارای مشکلات ظاهری و خرابی می باشند در این رده دسته بندی می شوند.

 

در زیر فهرستی از کالاهای استوک فروشگاه نئووایز برای مشتریان دسته بندی شده است :

 

 

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.